Hobby Horse versenyek
A TOVÁBB A VERSENYEKRE gombra kattintva és az ESEMÉNYEK menüpont alatt megtekinthetőek a közelgő Hobby Horse versenyek versenykiírásai, illetve elérhetők a nevezési űrlapok, startlisták, eredménylisták.
Mi a Hobby Horse?
A Hobby Horse (HH) – magyarul vesszőparipa vagy botló – eredete az elmúlt századokra vezethető vissza, ahol a gyerekek egy botra vagy vesszőre erősített faragott lófejjel a lábuk között szaladtak és utánozták az akkori lovas katonák harcát.
A vesszőparipa szó egyben kifejezés is volt, mely azt üzente, hogy valaki ragaszkodik valamihez – a mai nyelvben valaki ragaszkodik az elképzeléséhez, ismétli önmagát.
A játék a történelem során lassan feledésbe merült, ám Finnországban a 2020-as években felelevenítésre került a hagyományt. Találékony gyerekek újra elkezdték játszani, aminek eredményeként sportággá fejlődött és elindult világhódító útjára.
A Hobby Horse sportágnak napjainkban már nemzetközi szervezete is van, sőt kontinens viadalokat is rendeznek belőle gyerekek és felnőttek részére egyaránt. Magyarországon először a Magyar-lovas Szabadidősport Szövetség adott lehetőséget a Hobby Horse szerelmeseinek, hogy szórakozásuknak versenykörülmények között hódoljanak.
Mi is a Hobby Horse verseny?
A Hobby Horse versenyeken különböző lovas szakágak szerepelnek, melyek a következők:
- Díjlovaglás
- Ügyességi
- Díjugratás
- Derby
- Terep (cross)
- Lovastusa (military)
A Hobby Horse versenyek célja:
Egy olyan verseny keretrendszer létrehozása, mely érthetően megfogalmazott szabályok alkalmazásával játékosan művelhető a versenyzők számára. A Hobby Horse gy olyan sportág, ahol a szülő együtt tud versenyezni a gyermekével, ami közös családi programként megvalósítható. Továbbá a sportág gazdasági tényezővé is válhat.
A Hobby Horse a következő pozitív hatással van a társadalomra:
- elsődleges cél a fiatalság kimozdítása a mozgásszegény életmódból
- fiatal korosztály erőnlétének fejlesztése
- közösség építés
- HH tömegsporttá tétele
- más sportágak utánpótlásának elősegítése (Pl. lovas sport, atlétika)
Elbírálások:
A szakágon belül különböző elbírálású versenyszámokat lehet kiírni hasonlóan a valódi lovas versenyekhez, amiknek a szabályzatát alkalmazzák a Hobby Horse versenyek lebonyolítása során is:
- Hibaidős (legkevesebb hiba a legrövidebb idő alatt)
- Stílusbírálat (a versenyző összhangja bot lovával, helyes lábsorrend, ideális ívek)
- Alapidő megközelítéses (legkevesebb hiba legközelebb az ideális alapidőhöz)
- Pontgyűjtő (az akadályok pontot érnek, amit bizonyos idő alatt lehet gyűjteni)
- Kétfázisos (első fázis alapidővel, második fázis időre megszakítással vagy anélkül)
- Pontgyűjtő fokozatosan nehezedő joker ugrással
- Összevetéses (a hibátlanok összevetnek)
- Kitartásos magasugratás
A pálya eszközei:
- Díjugrató és ügyességi akadályok
- Oszlopok, kitörők
- Rudak
- Számok és betűk
- Start és céltáblák
Pályaépítési szempontok:
- A start és célvonalat minimum 6 méterre kell elhelyezni az első és utolsó akadálytól.
- A számokat az akadályok jobb oldalán kell elhelyezni
- Az ugró akadályok jobb oldali kitörőjét piros, bal oldali kitörőjét fehér zászlóval kell megjelölni.
- A rudak tartását úgy kell megoldani, hogy az könnyen verhető legyen a komolyabb sérülések megelőzésének érdekében.
- A pálya építésnél figyelembe kell venni az adott szintek és korosztályok terhelhetőségét.
- A pályán az akadályokat lehet ívekre és vonalakra elhelyezni.
- Adott tudás szintnél lehet összetett akadályt alkalmazni.
- Törekedni kell arra, hogy a versenyző térben jól érzékelhesse az akadály méretét, legyen az az akadály magassága vagy szélessége, hogy fel tudja mérni milyen távolságról kell elugrania ahhoz, hogy azt hibátlanul tudja teljesíteni.
- A díjugratáshoz balesetvédelmi szempontból javasolt a műanyag rudak használata melyek minimum 1,5 méter hosszúságúak és minimum 2 cm, maximum 10 cm vastagságúak, könnyű súlyúak.
1. Díjlovaglás
A versenyszámok lehetnek előre meghatározott programok, melyre mindenki egyformán tud készülni és lehetnek szabadon választott programok.
Az előre meghatározott programoknál különböző nehézségi szinteket javasolt kiírni és korosztályos bontásokban alkalmazni.
Amennyiben a versenyzői bázis elért egy nagyobb létszámot lehetséges tudás szintekre bontani pl. kezdő, haladó, nehéz, nyitott (bárki indulhat benne korlátozás nélkül)
A díjlovas verseny a bírálati szempontjai:
- A versenyző összhangja botlovával, megfelelő lábsorrend
- A jármódok megfelelő kivitelezése (talp érkezése a talajra)
- A program pontos végrehajtása
- Pályatévesztésnél 2 pont levonásra kerül sor
- Háromszori tévesztésnél a teljesítmény nem kerül értékelésre
- A négyszög elhagyása a program teljesítése közben és a bukás kizárást von maga után.
2. Ügyességi verseny
A versenypálya rudakból, bójákból és ugrásokból épül. A bójákon labda helyezkedik el melynek leveréséért hibapont jár. Az értékelés lehet korcsoportonként vagy tudásszint alapján (kezdő, haladó, nehéz), illetve nyitott kategóriában.
Elbírálások
- Gyakorló, csak alapidővel (minden hibátlan versenyző díjszalagot kap)
- Hibaidős
- Stílusbírálat
- Pontgyűjtő (szabadon választott vonalvezetés adott idő alatt)
A következő hibákért jár büntetőpont:
- Ha a versenyző lábai közül kikerül a HH bot része – 4hp
- A rudak közül kilép – 4hp
- Leveri a labdát – 4hp
- Nyomvonal keresztezés – 4hp
- Alapidő túllépés – másodpercenként 1hp
- Az akadály veszít a magasságából (felső rúd verése) – 4hp
Kizárást von maga után, ha:
- A versenyző nem halad át a starton és úgy kezdi meg a pálya teljesitését
- A versenyző úgy hagyja el a pályát, hogy a célvonalon nem halad át
- Háromszor keresztezi a nyomvonalát
- Nem a soron következő számozott akadályt teljesíti
- Nem a szám felőli irányból teljesíti az akadályt
- Bukás (ha a versenyző elesik)
- Illetéktelen segítség
3. Díjugratás
A díjugratás a legnépszerűbb és legnépesebb szakág egyszerűségénél fogva. A díjugratás 6-12 darab akadállyal berendezett pálya, mely meredek és széles ugrásokat, azaz oxereket is tartalmazhat. Összetett akadálynak minősül, amikor a 2 akadály közötti távolság nem haladja meg a 2 vágtaugrást és az elemek külön betűjellel van ellátva. Ha a versenyző a második akadály előtt megáll, és nem tudja teljesíteni akkor az első ugrás ismételt teljesítésével folytatható a pálya.
A díjugrató versenyszámokban a következő hibákért jár büntető pont.
- A HH bot része kikerül a versenyző lába közül – 4hp
- Verőhiba – 4hp
- Nyomvonal keresztezés – 4hp
- Ellenszegülés, kitörés, megállás – 4hp
- Rombolás – 4hp + 6 mp időbüntetés
- Alapidő túllépés másodpercenként – 1hp
Kizárást von maga után, ha:
- A versenyző nem halad át a starton és úgy kezdi meg a pálya teljesitését
- A versenyző úgy hagyja el a pályát, hogy a célvonalon nem halad át
- Háromszor keresztezi a nyomvonalát
- Nem a soron következő számozott akadályt teljesíti (kihagy vagy 2x teljesít)
- Nem a szám felőli irányból teljesíti az akadályt (pályatévesztés)
- Háromszori ellenszegülés (nyomvonal keresztezés vagy megállás)
- Bukás (ha a versenyző elesik)
- Illetéktelen segítség
- Időhatár (alapidő kétszerese) túllépése
4. Derby versenyszám:
Nem verhető és verhető akadályok kombinációjából áll. A nem verhető akadályok a cross versenyszám akadályaiból építhetők. Elbírálás a díjugrató verseny szerint.
5. Cross (terep) versenyszám:
Nem verhető akadályokból áll. Elbírálások díjugrató verseny alapján. Értékelések a magasságokon belül lehetnek korcsoportok vagy tudás szintek alapján. A pálya építésnél figyelembe kell venni a tudásszintek és korcsoportok teljesítő képességét. Az akadályok építésénél ügyelni kell a balesetek elkerülésére.
A pálya tartalmazhat:
- Tömör ugrásokat,
- Ugrásokat szintkülönbséggel
- Száraz vagy vizesárkot
- Összetett akadályt
6. Military:
A díjlovas, a díjugrató és a Cross versenyszámok összesitése a military (lovastusa) szabályzat alapján. A díjlovaglás, a díjugratás és terep (cross) hibapontjai összeadódnak.